De Vreedzame School
Tijdens de basisschoolperiode vormen kinderen hun persoonlijkheid en ontwikkelen zij hun eigen identiteit en leefstijl. Op De Kustlijn vinden wij de vraag ‘Wie word je?’ net zo belangrijk als ‘Wat weet je?’. Naast rekenen en taal besteden we veel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van elk kind.
Wij begeleiden kinderen om na te denken over zichzelf:
- Wie ben ik?
- Wat zijn mijn talenten?
- Wat maakt mij gelukkig?
Met deze inzichten leren zij zich te verbinden met de wereld om hen heen:
- Wie zijn anderen?
- Hoe ga ik op een respectvolle en fijne manier met hen om?
Veiligheid en respect zijn twee belangrijke voorwaarden binnen onze school. Wij geloven dat kinderen beter leren in een omgeving waarin respect is voor elkaar en voor anderen. Dit zorgt ervoor dat zij zich prettig voelen en optimaal kunnen functioneren.
Om dit te waarborgen werken wij volgens het gedachtegoed van De Vreedzame School. Het mooie van deze aanpak is dat er gericht aandacht wordt besteed aan het handelen en gedrag van jezelf én van de ander. De uitgangspunten van De Vreedzame School vormen de basis van ons pedagogisch handelen en onze visie. Dit maakt De Kustlijn een plek waar iedereen ertoe doet.
Binnen de gemeenschap van de school gelden democratisch vastgestelde regels en afspraken, die bepalen wat voor school en groepen wij willen zijn. Onze doelstellingen en werkwijzen sluiten aan bij deze visie:
- Beslissingen nemen op een democratische manier.
- Conflicten constructief oplossen.
- Verantwoordelijkheid dragen voor jezelf en elkaar.
- Een open houding hebben tegenover verschillen.
- Leren van de principes van een democratische samenleving.
Met de lessen van De Vreedzame School leren kinderen vaardigheden die nodig zijn om zelfstandig beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen. Hierin staan zes thema’s centraal:
- We horen bij elkaar (groepsvorming en positief sociaal klimaat).
- We lossen conflicten zelf op (conflicthantering).
- We hebben oog en oor voor elkaar (communicatie).
- We hebben hart voor elkaar (gevoelens).
- We dragen allemaal een steentje bij (verantwoordelijkheid).
- We zijn allemaal anders (diversiteit).
Door structureel te werken met deze methodiek creëren we een fijne sfeer en een open, respectvolle cultuur.