
Thematisch onderwijs met IPC
Op onze school werken we met het IPC-onderwijsprogramma (International Primary Curriculum): een eigentijdse en inspirerende manier van lesgeven waarbij verschillende vakken en onderwerpen samenkomen binnen een overkoepelend thema. Deze thematische aanpak maakt leren betekenisvol en samenhangend, omdat vakken niet los van elkaar worden behandeld, maar in elkaar verweven zijn.
Leren binnen een thema
De gekozen thema’s sluiten aan bij de leeftijd, interesses en belevingswereld van de kinderen. Gedurende enkele weken staat een onderwerp centraal dat vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en creatieve vakken met elkaar verbindt. Door langere tijd met een thema te werken, ontdekken leerlingen de samenhang tussen vakken, leren ze verbanden te zien en kunnen ze zich echt verdiepen in een onderwerp.
Ruimte voor groei en samenwerking
Een belangrijk kenmerk van IPC is dat het kinderen uitdaagt om op verschillende manieren naar een onderwerp te kijken. Ze krijgen volop de kans om samen te werken, te onderzoeken en hun eigen inbreng te leveren. Deze aanpak stimuleert niet alleen hun leerproces, maar ook hun zelfvertrouwen en begrip voor anderen. Leerlingen leren zich te verplaatsen in de wereld van hun klasgenoten en in die van andere mensen, dichtbij en ver weg.
De voordelen van IPC
- Meer betrokkenheid en motivatie: Thema’s sluiten aan bij wat kinderen interessant vinden, waardoor leren leuk en uitdagend wordt.
- Betere samenhang: Leerlingen ontdekken hoe vakken en onderwerpen met elkaar verbonden zijn.
- Creativiteit en kritisch denken: Het programma stimuleert leerlingen om buiten de gebaande paden te denken.
- Probleemoplossend vermogen: Ze leren uitdagingen vanuit verschillende invalshoeken te benaderen.
Met thematisch onderwijs bereiden we onze leerlingen niet alleen voor op de schoolbanken, maar ook op de toekomst. Ze ontwikkelen vaardigheden zoals samenwerken, onderzoeken en het maken van verbindingen. Zo ontdekken ze dat leren niet alleen veelzijdig en dynamisch is, maar vooral heel leuk!
Field trips: leren buiten de klas
Bij IPC spelen field trips een belangrijke rol. Tijdens deze uitstapjes of buitenlessen ontdekken kinderen de wereld om hen heen en verdiepen ze hun leerproces. Buiten leren is niet alleen verrijkend voor hun ontwikkeling, maar ook goed voor het kinderbrein: meer beweging, sport en spel zorgen voor betere cognitieve prestaties en versterken het lichaamsbesef.
Klik hieronder voor de ouderbrochure: