Kindgericht onderwijs in kleine groepen

Op de Kustlijn werken wij met unitonderwijs. Maatwerk, meer instructie en volop aandacht voor het individu. 
 

Hoe werkt unitonderwijs in de praktijk?

De wereld verandert in hoog tempo, en de maatschappij vraagt tegenwoordig om andere vaardigheden dan vijftig jaar geleden. Veel mensen kennen het traditionele onderwijs: één leerkracht voor de klas en klassikaal leren. Unitonderwijs biedt een vernieuwende aanpak, waarbij de leerling centraal staat in zijn of haar eigen leerproces. Kinderen werken in kleinere groepen op verschillende niveaus, waardoor het onderwijs beter aansluit bij hun persoonlijke ontwikkeling. Zo wordt leren écht maatwerk en krijgt elk kind de kans om optimaal te groeien.

Waarom unitonderwijs?

Op De Kustlijn staan de behoeften van de kinderen van nu centraal. Unitonderwijs draagt op een positieve manier bij aan de talentontwikkeling van kinderen. De kinderen werken in eigen tempo aan opdrachten die zij in het huidige onderwijs ook kennen. Een kind dat goed is in rekenen of taal kan aansluiten bij oudere kinderen, andersom geldt dat leerlingen die moeite hebben met een vak meer instructie kunnen krijgen. Wij zijn een basisschool met kleine groepen. Hierdoor kunnen we een persoonlijke aanpak en kindgericht onderwijs op maat bieden. Elk kind krijgt bij ons de aandacht die het verdient, zodat het zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt.

Onze leerkrachten stemmen het onderwijs zorgvuldig af op de behoeften van elk kind. Hierbij staan zowel talenten als ontwikkelpunten centraal. We bieden veel persoonlijke aandacht en een sterke begeleiding. Ons unitonderwijs maakt het mogelijk om kinderen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te ondersteunen.

Van klas naar unit

Bij unitonderwijs begint en eindigt de dag zoals de kinderen gewend zijn: in een eigen basisgroep bij een vaste leerkracht. Na het gezamenlijk opstarten, gaan de leerlingen naar hun instructiegroep binnen de unit. Daar komen kinderen uit verschillende leerjaren bij elkaar. De Kustlijn heeft ervoor gekozen om met drie units te werken: unit 1 (groep 1 t/m 3), unit 2 (groep 4 en 5) en unit 3 (groep 6 t/m 8). Een unit op De Kustlijn bestaat uit zo’n dertig á vijftig leerlingen. Binnen zo’n unit worden niveau- of projectgroepjes van vijftien tot twintig leerlingen gevormd. Daarin volgen leerlingen het eigen lesprogramma op hun eigen tempo. Deze aanpak versterkt het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van onze leerlingen en zorgt ervoor dat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. We streven naar een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind tot bloei kan komen.

Voordelen van unitonderwijs

  • Het kind wordt optimaal uitgedaagd en begeleid.
  • Kinderen leren van elkaar. Het samenwerken van leerlingen met verschillende leeftijden, niveaus en interesses bevordert dit.
  • Meer individueel maatwerk per kind.
  • Kinderen worden dagelijks door verschillende leerkrachten gevolgd.

Werkwijze

Leerlingen hebben in de ochtend vakken als rekenen, spelling, taal en lezen. Later op de dag is er ruimte voor sociale ontwikkeling, creatieve ontwikkeling of wereldoriëntatie. De leraar geeft instructie aan een subgroep. Daarna gaan de leerlingen alleen of in groepjes aan het werk met de stof. Kinderen leren van elkaar en ervaren meer autonomie binnen het unitonderwijs. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die in units werken een grotere bereidheid hebben om te leren en meer betrokken zijn. Ook is hun werkhouding beter.

Extra instructie of verdieping

De leerkrachten maken enkele keren per schooljaar op grond van de (toets)resultaten voor de vakken rekenen, spelling en begrijpend lezen een overzicht waarin de leerlingen zijn ingedeeld in niveaus. De leerkracht weet dus welke groep kinderen behoefte heeft aan extra instructie. Er is ook een groep kinderen die de ene keer wel en de andere keer geen extra instructie nodig heeft.

 

“ Ons doel is dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt, en zich in zijn of haar eigen tempo kan ontwikkelen.”