Unit 2 en 3
Unit 2 en 3: Onderwijs op maat voor jaargroepen 4 t/m 8
In Unit 2 zitten de leerlingen van groep 4 en 5. Deze unit bestaat uit één basisgroep. Vanuit de basisgroep gaan de kinderen in de ochtend naar verschillende instructiegroepen voor vakken zoals rekenen, taal (inclusief spelling en begrijpend lezen). Dankzij deze organisatievorm kunnen we kinderen effectieve instructie bieden die aansluit bij hun niveau.
In Unit 3, bestaande uit de groepen 6, 7 en 8, zijn twee heterogene basisgroepen gevormd. Ook hier gaan de kinderen in de ochtend naar instructiegroepen, zodat het onderwijs volledig is afgestemd op de behoeften, talenten, het tempo en de leerstijl van elk kind. Zo krijgt iedere leerling de kans om zich optimaal te ontwikkelen.
Adaptief leren met Snappet
We maken gebruik van Snappet, een adaptief onderwijsplatform dat kinderen ondersteunt in hun leerproces. Iedere leerling heeft een eigen laptop waarop zij zelfstandig werken na de uitleg van de leerkracht. De leerlingen starten met basisopdrachten en kunnen, afhankelijk van de foutenanalyse van Snappet, verder werken op hun eigen niveau.
Directe feedback speelt hierin een cruciale rol: kinderen zien direct of hun antwoord goed of fout is en kunnen fouten meteen verbeteren. Deze aanpak maakt het leerproces niet alleen effectiever, maar ook motiverender. Naast het werken op de laptop wordt er ook in schriften gewerkt, bijvoorbeeld bij spelling en begrijpend lezen, om een goede balans te behouden tussen digitaal en schriftelijk leren.
IPC: Thematisch en vakoverstijgend leren
In de middag werken de leerlingen aan projecten binnen het International Primary Curriculum (IPC). Dit is een projectmatige manier van onderwijs waarbij thema’s centraal staan die vakoverstijgend worden belicht. Vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek worden verbonden binnen één thema.
Deze thematische aanpak maakt het leren betekenisvol en helpt kinderen verbanden te leggen tussen verschillende vakgebieden. Hoe meer verbanden een kind ontdekt, hoe beter het de lesstof begrijpt en onthoudt. Dit draagt bij aan een brede ontwikkeling en een diepere betrokkenheid bij het leren.